De schakels van de Verlengde Velostrada

Het ontwerp en de uitvoering van De Verlengde Velostrada wordt in drie delen (schakels)  opgepakt. Schakel 1 loopt van de Rijswijkseweg tot de Binckhorstlaan. Hier komt een een nieuwe brug over de Trekvliet. Aansluitend loopt schakel 2 van de Binckhorstlaan tot aan de Laan van NOI. Er komt een fiets en wandelroute langs het spoor, over de A12 en over het spoor Den Haag Centraal / Utrecht. En tot slot wordt in schakel 3 de verbinding over de Binkchorstlaan gemaakt met een brug.

  • Schakel 1: loopt van de Rijswijkseweg tot de Binckhorstlaan.
    Onderdeel hiervan is een nieuwe brug over de Trekvliet.
  • Schakel 2: loopt van de Binckhorstlaan tot aan de Laan
    van NOI, over de A12 en over het spoor Den Haag Centraal / Utrecht. Dit onderdeel is opgestart en wordt door de gemeenten DenHaag en Leidschendam Voorburg uitgevoerd.
  • Schakel 3: verbindt uiteindelijk de schakels 1 en 2 met elkaar met een brug
    over de Binckhorstlaan. Met deze schakel wordt pas gestart als
    de nieuwe tramlijn langs de Binckhorstlaan daar klaar is.

 

Schakel 2 van de Binckhorstlaan naar de laan van NOI

Schakel 2 loopt van de Binckhorstlaan tot aan de Laan van NOI.
Fietsers rijden straks op een nieuw viaduct over de spoorlijn en vervolgen hun weg langs het spoor. Ze komen dan ook langs een fijne verblijfsplek met veel bomen, gras en planten. Deze plek heeft een parkachtige uitstraling en is goed bereikbaar voor mensen die in de directe omgeving wonen of werken.  Als zij hun weg vervolgen rijden ze verder over de A12 via het bestaande viaduct. Aan het eind van de spoordijk rijden fietsers omlaag de Pompe van Meerdervoortstraat in om tenslotte de Koningin Wilhelminastraat over te steken. Daar rijden zij en via de van Alphenstraat verder naar de Laan van Noi. De Pompe van Meerdervoortstraat en de van Alphenstraat worden fietsstraat. Dat betekent dat auto’s daar te gast zijn en maximaal 30km per uur mogen rijden.

 

De route in beeld

Bij de Binckhorstlaan, ter hoogte van Binck 36 rijden fietsers straks omhoog. Daar vervolgen zij hun weg langs het spoor.

 

De Spoortribune

Langs het fietspad komt ter hoogte van bedrijfsverzamelgebouw Binck 36 een fijne verblijfsplek.
Het spoortalud wordt ingericht als verblijfsplek met een betonnen tribune en een trap die de Velostrada verbindt met de omgeving vanBink36.
Er komt een nieuwe voetgangersbrug vanaf de trap richting de hoofdingang van
het Bink36 gebouw.

Een nieuw viaduct

Fietsers vervolgen hun weg langs het de spoorlijn Holland Spoor – Den Haag Laan van NOI en kunnen straks op een nieuw viaduct de spoorlijn Den Haag – Utrecht oversteken.
Het nieuwe viaduct ligt tussen Bink36 en het TenneT terrein en verbindt de Binckhorst met Voorburg. Het wordt een stalen viaduct dat past bij de
bij de industriële uitstraling van de Binckhorst. Het karakteristieke vakwerk vormt de scheiding tussen fiets- en voetpad. Er komt een afscherming bij het spoor van 1.8m hoog. Het fietspad
is hier circa 6 meter breed en het voetpad zo’n 2,5 meter.

Vanaf de spoordijk Voorburg in

Aan het eind van de spoordijk rijden fietsers omlaag Voorburg in. Daar vervolgen zij hun weg via de Pompe van Meerdervoortstraat en de van Alphenstraat naar de Laan van NOI.