Onderzoek naar toekomstig openbaar vervoer

Door het openbaar vervoer meer prioriteit te geven, kan de stad groeien. Samen met fietsen en lopen, zorgt het OV dat veel mensen snel en comfortabel op hun bestemming komen.

Gemeente Den Haag, het gemeentelijke samenwerkingsverband, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), gemeente Leidschendam-Voorburg, Provincie Zuid-Holland en de Rijksoverheid onderzoeken samen hoe toekomstig openbaar vervoer in en naar CID-Binckhorst zo goed mogelijk georganiseerd kan worden en welke investeringen daarvoor nodig zijn. Dit onderzoek noemen we Verkenning CID-Binckhorst.

Verkenning CID-Binckhorst

Binnen de verkenning wordt onderzocht hoe snel, schoon en betaalbaar OV kan bijdragen aan efficiënt vervoer. En welke mobiliteitsmaatregelen het lopen, fietsen en deelvervoer verder kunnen verbeteren. Fietsers, voetgangers en OV krijgen de ruimte, zodat er een aantrekkelijk stedelijk gebied ontstaat om te wonen, werken en verblijven.

Achtergrond

De regio Rotterdam-Den Haag groeit. Tot 2040 komen er 400.000 inwoners bij, waarvan zo’n 100.000 in Den Haag. Er zijn tienduizenden nieuwe woningen en banen nodig. Een geschikte locatie hiervoor is het Central Innovation District en de Binckhorst. Tot 2040 komen er in dit gebied zo’n 25.000 woningen en 30.000 banen bij. CID-Binckhorst ligt centraal in de stad en de regio en heeft al veel voorzieningen binnen loop- en fietsafstand. Ook zijn er verschillende treinstations, die een een goede basis vormen voor betere bereikbaarheid met het openbaar vervoer.

Fietsen, lopen en OV voorop

In de groeiende stad is ruimte schaars. Ook gaan steeds meer mensen zich verplaatsen. De huidige wegen kunnen dat niet aan. Dat geldt ook voor het openbaar vervoer en fietspaden. Om de stad bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar te houden, kijken de gemeente Den Haag en andere overheden anders naar mobiliteit. Voor korte afstanden pakken veel inwoners nu nog vaak de auto. Terwijl het openbaar vervoer of de fiets hier net zo goed voor te gebruiken is. De auto blijft een rol spelen in de stad, maar de gemeente investeert in andere manieren van reizen. Lopen, fietsen, openbaar vervoer en deelvervoer krijgen voorrang.

Rotterdamsebaan Binckhorstlaan 5

©Foto Jurriaan Brobbel

Artist impression CID Binckhorst

Artist impression van de Binckhorstlaan zoals die er in de toekomst uit zou kunnen zien.

Investeren in het OV van de toekomst

Door een combinatie van openbaar vervoer, lopen, fietsen, deelvervoer – en waar kan en nodig de auto – blijft de stad goed te bereiken. Iedereen kan dan van deur tot deur reizen met vervoer naar keuze.

Het CID-Binckhorst is van belang voor de ontwikkeling van lokaal, regionaal en landelijk OV. Eén van de belangrijkste hoofdcorridors voor OV in Den Haag en omgeving is de Koningscorridor. De ambitie is om in de toekomst een OV-verbinding te ontwikkelen vanuit Zoetermeer/Lansingerland via Station Voorburg en vanuit Delft via de Binckhorst richting Den Haag Centraal, Madurodam, Scheveningen en de internationale zone.

Kaart

Het gewenste tracé van de Koningscorridor met mogelijke verbindingen richting Delft, Scheveningen en Zoetermeer.